måndag 26 april 2010

F-20 Tigershark

F-20 Tigershark

Operator: Swedish Air Force (Fictional)
Display Aircraft assigned to F7 Såtenäs.

The purchase of the F-20 Tigershark in the Swedish Air Force is by far the most controversial defence decision ever made regarding the purchasing of new equipment. As the discussions of the Saab 39 Project went on in the Swedish Parlament, Northrop whos F-20 program was in shambles desperatly decided to offer the Swedish Air Force the F-20 - three times as many Aircraft as they would recive JAS. Knowing full well that after Reagans executive orders, the F-16 and F-18 would soon be avalibe, the Swedish Air Force opted for theese as alternative if Saab Aircraft was not to be bought.

The Goverment decided to buy the F-20S (A total number of 250 Aircraft) with several high ranking Air Force officers resigning over the issue. Finally, it was decided that Saab would be hired to upgrade all current JA-37 and AJ-37 into a new, upgraded A-37 standard. With the F-20 filling the Fighter role, the A-37 would be filling the Attack role. However, the F-20 was not granted the J-39 designation by the Air Force who retained the F-20s name and Nickname.

In a tv-program after the first Aircraft had been delivered, Defence Minister Roine Carlsson was qouted saying "If I wanted a Aircraft from the sixthies with BVR Capacity, id upgrade the J-35".

Troughtout its Career, the F-20 suffered from poor public relations and plans for a Display Team was put together. In the end, only one Aircraft was refitted for that purpose and it was based at F-7 Såtenäs. During the Stockholm Water Festival, it was praised for flying under the West Bridge, but otherwise, it met a lukewarm welcome.

In 1991, Moderaterna laid a proposal to assign futher money to Saab and the Air Force for the JAS-39 project - a proposal that passed with only the Left Party voting against it. Ian Wachtmeister of the Swedish Populistic Party New Democrats went out in media calling for the destruction of the Display Aircraft, calling the paining of a Swedish flag on a foreign product a "Unholy abomination".

As the first JAS 39 Fighters arrived in 2001, the F-20 was slowly beeing replaced with 150 Fighers sold to Austria. To this day, the remaining F-20 fleet retains training and Second Line figher duties with the display Aircraft still in service.


Notiser

Grattis till Piratpartiets nya styrelse! Jag litar på att ni alla kommer göra ett strålande jobb inför det stundande valet.

Jag, Niklas Dahl och Carl Johan Rehbinder ska i morgon besöka en skola för att debattera och ha informationsbord. Det ska bli mig ett stort nöje, och hoppas detta är första av många. Besöka skolor är kul.

Hurra för Hobbybokhandeln på Kungsholmen - tack vare dem fick jag hem modeller som jag letat efter i en halv evighet.

onsdag 21 april 2010

Wikipedia 2017 - Long John


Long John (I vissa fall Long John Lila) är ett flygplan av typen TBD Devestator som används av Piratpartiet för marknadsföring och i sällsynta fall Persontransport.

Flygplanet köptes in av partiet efter Valsegern 2010 där Piratpartiet fick 10% av rösterna och döpt efter Piratkaptenen från Skattkammarön , till ett pris som enligt dåvarande Partiledare Rickard Falkvinge uppgav var "en struntsumma". Oavsett pris så är flygplanet en villig deltagare på flygshower där man demonstrerar Torpedanfall på låg höjd med måltavlor med texten "ACTA", "IPRED" och "FRA" för att hylla partiets segrar över dessa lagförslag.

Planet fick även uppmärksamhet 2012 då vulkanen Katla fick ett utbrott och återigen förhindrade flygning över landet. Planet flög då runt och plockade upp personer som behövde transport.

Nuvarande Pilot är Jonathan Rieder Lundkvist som tar över efter tidigare Chefspilot Björn Felten. Planet har plats för tre passagerare samt pilot. Partiet har i flera år försökt få tillstånd att använda sin logo som nationsemblem på flygplanet, vilket har mötts av kalla handen av Luftfartsverket.

Okey. Jag hade tråkigt och en modell av en devestator hemma som jag egentligen hade tänkt och bygga till en civil Racervariant (Varför någon skulle göra det med ett torpedplan undgår mig...) och då jag tittade i färghyllan i den lokala butiken så upptäckte jag lila färg.

Idén föddes direkt - även om jag måste erkänna att en Corsair hade varit ett lite mer passande val för just den här idén. Men jag har gott om Lila färg, så det kommer.

Gällande historien om "emblemen" så arbetar jag just nu med att se om någon av Piratbutikens klistermärken duger för jobbet.

Därför röstar jag på Christian Engström

Det här kommer bli en lite annorlunda text. Det är inte alltid man författar någonting som kritiserar någonting man själv varit med och tagit fram.

Ja, jag satt i Årets Valberedning. Nej, jag var inte nöjd med att Christian Engström inte fick en plats i förslaget till styrelse och jag kämpade med näbbar och klor för att försöka få in honom. Jag stod relativt ensam i den övertygelsen i Valberedningen.

Till slut gav jag upp. Ett erbjudande låg på bordet att plocka upp en rekommendation om adjungering och detta fick mig även att inte reservera mig mot beslutet. Att jag inte reserverade mig är dock ingenting jag ångrar. Valberedningens förslag innehåller några mycket bra kandidater och att reservera mig skulle kasta en oförtjänt skugga över dem.

Jag postade här förut en beskrivning av röstförfarandet. Detta fick Jimmy "Kanin" Callin att reagera och påpeka att min upplevelse var inkorrekt. Jag bestämde mig för att gå igenom valberedningens backlogg i hopp om att hitta bevis för mina upplevelser, men hittade faktiskt inga. Valberedningen hade ett urvalssystem som bestod att man fick betygsätta kandidater - och där var alla medlemmar likvärdigt placerade i Alfabetisk ordning. Sedan började vi fylla listan i enlighet med de kandidater vi hade rankat högst.

Jag är medveten att jag i och med detta misstag har antytt att somliga skulle försökt manipulera processen till egen fördel (Det fanns ett citat postat här förut - det är fortfarande korrekt och det backar jag inte ifrån) - men att anklaga dem för att manipulera processen var aldrig min mening och jag tror inte att någon i Valberedningen haft den avsikten.

Jag vet inte hur min syn på röstprocessen kom till, men gissningsvis så tappade jag fokus någonstans på vägen och ett missförstånd kan ha etsat sig fast i huvudet. Jag är mycket ledsen för eventuellt besvär detta har orsakat.

Jag vill ha in Christian i styrelsen för att han är mycket kompetent. Jag arbetade med honom inför EU-Valet och jag blev mycket imponerad av vad jag sett. Han har ofta en unik syn på saker och ting, får saker gjorda och håller ofta huvudet kallt. Likväl kan han även förklara saker på ett sätt som gör att man förstår - gärna med en stor portion humor. Att inte ha honom i styrelsen under detta valår vore att skjuta oss själva i foten.

Jag uppmuntrar inte. Jag ber inte. Jag talar om hur jag kommer rösta. Jag kommer rösta på ett förslag som innehåller Christian Engström.

Ni kan rösta här.
I övrigt så har jag inte bestämt mig hur jag ska rösta i Valberedningsfrågan ännu. En del av mig vill helt enkelt rösta "Avstår" - främst för att Valberedare är ett rätt otacksamt jobb. Ingen blir nöjd. Någonsin.

tisdag 20 april 2010

Ork och Lust

"We meet at Midway - The Tactics are crucial."
Midway - Sabaton

Ni som följt den här bloggen ser att det på senare tid - valåret till trots - bloggats mest med bilder, humor och till och med datorspel. Egentligen skulle jag hellre vilja blogga om hur jävla awesome Sabatons läckta album Coat of Arms är men det kan jag inte.

Jag har läst runt efter Piratkaptenens uppläsning av marchorder inför valet. Inte så konstigt och som jag förutspådde i en skypekanal så tyckte somliga att Rick inte hade rätt att be folk hålla klaffen om Internkritik. Känner ni att ni - mot all förmodan - behöver en förklaring så läs Feltens inlägg som förklarar att det är paus - inte stopp. Vad vi står inför liknar i mångt och mycket Slaget vid Midway. En stor chansning utan tillräckligt med styrkor mot en övermakt - och förlorar vi så är det visserligen inte allt - men tillräckligt stort för att vi inte vet om vi kan fortsätta. Och Rick Falkvinge är vår Ray Spruance.

För att återknyta till min första rad så har jag inte känt mig som en så aktiv Pirat på senaste tiden. Internkäbblet - som jag ofta inte orkar med ens i frågor jag bryr mig om - sväller nästan över allt. Folk kan inte säga en åsikt utan att någon annan känner sig personligen kränkta av det och svarar. Istället för att se det för vad det är som är problemet så reser man tagg och helt plötsligt har du en duell mellan två sköldpaddor - båda gömmer sig bakom ett skal och ingen vill egentligen se vad som händer.

Detta är inte ännu generellt beteende - vettiga personer finns fortfarande där ute som försöker göra allt för att släta över fjädrarna - men det är tillräckligt återkommande för att det ska tära på min vilja att arbeta för det här partiet.

Det finns inte mycket glädje i att stå att dela ut flygblad till att börja med - och när man vet att grus i maskineriet saboterar redan små chanser så är det inte någonting kul.

Så jag skulle vilja be folk på mina bara knän: Jag vet att det finns organisationsnördar, personer som känner sig besvikna på diverse personer och folk som av olika anledningar hellre hackar inåt än utåt. Skriv ner varför ni är sura och besvikna nu. Lägg undan pappret eller dokumentet någonstans. Ta fram det den tjugonde september. Om det då är relevant, driv frågan då - och jag lovar att jag kommer lyssna (såvida jag inte av glädjen från en Valseger ligger utslagen i en fontän - men då får ni väl väcka mig med uppläsningen av det).

Jag kräver ingenting. Jag förbjuder inte. Men jag vill verkligen inte ha små extra, onödiga krutdurkar brevid mig. Den jag har för att ladda kanonen är illa nog.

fredag 16 april 2010

Sälar - the Collection

Såhär på årsdagen av någonting jag helst bara vill glömma bort så hade jag tänkt att jag postar mina samlade verk som råkar innehålla mitt favoritdjur med morrhår, våt päls och en fin, strömlinjeformad simmande kropp. Nämnligen sälar. Närmare bestämt Knubb och Gråsäl från Skansen.