onsdag 19 januari 2011

Lägga ner Bromma Flygplats? Nej tack.

Ett motorvrål över huvudet. Kameran klickar till. Ler inombords när jag genom linsen ser texten på planet. Jag har fem sekunder på mig. Klart. Går ner från kullen på baksidan och plumsar genom snön till porten.


Än en gång möts jag av en lapp i porten. Skriv på här mot Bromma Flygplats. Detta är i sig intressant, eftersom vi redan fått den blivande tvärbanestationen flyttad på grund av allt detta lappskrivande. Intressant är också att det alltid är nästan alla som skriver på dem.

Jag vägrar konsekvent att göra detta. Jag kan leva med en tvärbanedepå runt knuten om det innebär att jag får en station rakt nedanför mitt hus. Resultatet blev en tvärbanedepå runt knuten och en flyttad station. Så nu har mina grannar och medlemmar i hyresgästföreningen återigen valt sitt favoritoffer att angripa - Bromma Flygplats. Det har jag för övrigt inte heller någonting emot. Varken flygplatsen eller att de klagar. Flygplatsen därför att den verkligen inte bekommer mig ett dugg (förutom möjligen att det är ett enformigt urval av flygplan som landar på den) och protesterna därför att det är ett fritt land och jag uppmuntrar demokratisk medverkan i stadsbilden.

Låt mig göra detta klart att det här är ingen argumentation. Det är en personlig reflektion hos en person som bott i närheten av flygplatsen i mer än ett år, och jobbat precis brevid den - utomhus - i två månader. Jag har aldrig störts av den. Jag kan visserligen förstå att somliga finner ljudet irriterande men att gå därifrån till nerläggning är ett rätt långt steg. Det mest intressanta är dock att när jag ibland får försvara min åsikt så brukar den viftas bort med ett enkelt "Men du gillar ju flygplan..."
Som om det har med saken att göra.

Det har inte med saken att göra om jag gillar flygplan eller inte. Det finns säkert folk som gillar flygplan och som talar emot flygplatsen. Ska man då vifta bort deras åsikt med att de måste välja? Nej, precis. Jag är också övertygad om att många av de som vill införa restriktioner på Gröna Lund normalt gillar att åka Berg och Dalbana eller lyssna på konserter.

Summan av det jag vill säga kan väl egentligen sammanfattas i att oavsett var man bor, så kommer det finnas någonting man kan klaga på. Det finns de som säger "Not in my Backyard" till det mesta och vill att allting ska vara lugnt och fint omkring dem. Det kan jag respektera.

Själv säger jag "Yes, In my Backyard" åt Flygplatsen där borta.

4 kommentarer:

gardebring sa...

Själv är jag för en avveckling av flygplatsen. Dock inte primärt av bullerskäl utan för att flygplatsen ligger i vägen för en växande innerstad. Dessutom gör inflygningsrutterna att mängder av hus blir nerkapade i höjd. Istället är jag för en utökad trafik från Arlanda och Skavsta - detta kombinerad med bättre spårförbindelser till dem båda.

Lars Ö sa...

Swedavia som driver flygplatsen skall lägga ned all trafik med helikopter, affärsjet, små propellerflygplan och övrigt företags och privatflyg som alltid funnits på Bromma. När avtalet förlängdes jublade alla småföretagare och flygklubbar. Nu blir alla istälet vräkta utan att erbjudas alternativ då Tullinge och Barkarby redan lagds ned.
Istället skall den tunga trafiken utökas där det finns mer pengar att inhämta. Detta beslut gör att även jag vill avveckla flygplatsen helt.

Lars Ö sa...

Swedavia som äger driver flygplatsen skall säga upp alla arrende avtal nu vilket innebär att helikoprar, affärsjet, små propellerplan och allt annat småflyg som alltid funnits på Bromma snart är historia. Istället skall flygplatsen utöka den tunga trafiken där det finns mer pengar att hämta.
Det beslutet gör att till och med jag vill stänga flygplatsen, trots att jag älskar flyget.

Carlefot sa...

Självklart ska ingen flygplats ligga mitt i en storstad. Och att dessutom utveckla en sådan flygplats, vilket är det man nu håller på med, är naturligtvis helt uppåt väggarna. Arlanda och Skavsta räcker gott i stockholmsregionen. Det hela kompliceras av att vi har en regering som inte visar något som helst intresse av att vilja satsa på tåget, som borde vara det självklara valet vid kortare resor - till exempel till Göteborg.