söndag 26 februari 2012

Vapenbutikens CQB Bana i Stockholm


For Facebook Users, you can find an album here. To tag yourself, you have to like the page (I think, not entirely sure. Test without, if it does not work - oh well). Otherwise, you can simply download any picture below and re-upload. Please keep in mind that the licence rules apply. Thumbnails seems a little unsharp:ish, click image for better resolution.
























måndag 6 februari 2012

En personlig reflektion om Kollektivtrafiken

Det börjar bli tjatigt. Samma visa, om och om igen. Ytterligare en buss som kört förbi hållplatsen trots att fem personer står huttrande och väntar. Ytterligare en busschaufför som hellre lämnar bussplatsen tidigt än väntar in personer som springandes försöker ta sig till bussen. Att se Securitas Grobianer dundra igenom en vagn och struntar i vilka regler och lagar som bryts för att "kontrollera färdbevis".

Och det är bara de uppenbart dåliga sakerna. Det är sakerna som märks.

Men låt oss ta det från början. Jag är beroende av kollektivtrafiken. Utan den kommer jag inte ifrån mitt bostadsområde. Bostadsområdet är inte isolerat, men det ligger smått avsides från andra bostadsområden och Tunnelbana. Det är alltså viktigt för mig att den fungerar, och på grund av det behöver jag investera i ett månadskort.

Men jag börjar undra lite vad det är jag betalar för.

Jag har alltid varit en supporter av en kollektivtrafik som tar pengar för sina tjänster. Logiskt så bör detta leda till bättre tjänster, bättre tillgång och bra vilkor för de som arbetar för att föra oss dit vi ska. Det är under de senaste åren som den illusionen har krossats i mina ögon.

MTR och SL har inte varit snälla barn i år. Och inte året innan dess, eller året innan dess heller. Det som först öppnade mina ögon var den händelse jag redan bloggat om, när Securitas trots giltigt och uppvisat färdbevis tillsammans med giltigt intyg skrivit ut en bot. De var säkerligen pressade att göra en sådan sak av sina chefer, vilket förklarar uppföljningen som inte är desto mindre oroande att tänka på.

Ingenting hände.

Jag har inte fått veta någonting om det togs några åtgärder mot de skyldiga. Jag har inte fått veta om SL eller MTR hört av sig till Securitas i frågan. De stonewallade helt enkelt, de teg som muren.

Och det är här som jag tror det ena problemet ligger. För en person som anser sig felaktigt behandlad kommer under de här förutsättningarna aldrig att kunna veta om denne får upprättelse. Polisanmälan? Visst, då är det du som åker dit istället. Det vill ingen vettig person riskera. Inte ens i ett av de grövsta dokumenterade fallen blev en person fälld.

Och det börjar med SLs och MTRs hållning i frågan. De har inget intresse av kundsupport. De har inget intresse att följa upp klagomål. De har inget intresse av att investera i oss som kunder. För vi har inget val. Inte såvida vi inte vill ta bilen överallt, och det vore en dyster utsikt för staden om det skulle vara nödvändigt.

Detta är också i viss mån en hållning de har mot sina egna anställda. De bryr sig lika lite om dem som om sina kunder. Jag kan inte på fullaste allvar hysa agg mot en person som bara har en dålig dag på jobbet, inte efter att jag läst på olika bloggar om hur de faktiskt behandlas av MTR. Det är inte ovanligt att en tunnelbane eller busschaufför får arbeta flera timmar övertid innan de blir avlösta. Då kan jag förstå om även den snällaste busschaufför kan bete sig som ett rötägg ibland, även om de kör iväg från en person som halkade när denne sprang mot bussen.

Det skulle vara svårt att inte bli galen under sådana omständigheter. Jag tror inte jag skulle klara det. Det betyder inte alltid att jag håller god min när jag blir frånkörd från den andra bussen samma morgon för att chauffören inte vill svänga in på busshållplatsen i rädsla att det ska ta tre minuter att komma ut igen. Men det betyder att jag kan förstå logiken bakom.

Men sådana här saker täcker också upp de gånger som de faktiskt har en bra dag. För när de har en bra dag, då märker vi inget och det är som det ska vara.

Men det är ändå inte utan att jag måste tänka "Är det verkligen så att jag betalar för att utsättas för det här." Och där är svaret "Ja, du betalar för att utsättas för det här". Jag kan förstå plankarna. De behandlas likadant, men de behöver i alla fall inte betala för besväret.

De behandlas till och med likadant av Securitas personal, som jag aldrig mer kommer kunna lita på. Jag har till och med tagit för vana att alltid bära två intyg med mig, i händelse av att Securitas tycker det är skoj att ta ett av dem ifrån mig.

Det är svårt att motiveras att betala när det här är vad man ser. Det är svårt att motiveras att betala när tjänsten inte lever upp till vad den ska. Det är svårt att motiveras att betala för att få frysa en kvart till. SL kommer inte lyssna på det här blogginlägget. Inte MTR heller. Huruvida min vilja att betala finns eller inte, så kommer jag antagligen fortsätta med det, även om det kostar mig fem mindre chipspåsar (eller två portioner tacos) i månaden.

Men jag kommer inte ta samma självsäkra belåtenhet över det hela. För den har SL, MTR och Securitas gemensamt och grundligt skrapat bort. SL kanske kan återvinna den - om de börjar bry sig om de problem deras kunder upplever. MTR har visat att de inte är vänligt inställda och Securitas anser jag är bortom all räddning vid det här laget.

Och det värsta av allt är att jag inte ens tror det kommer bli sämre innan det blir bättre. Fortsätter det så här kommer det aldrig kunna finnas en utgångspunkt därifrån bättre är ett alternativ.